Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stanisława Konarskiego w Tarnowie

W grudniu uczniowie naszej szkoły wzięli udział w międzynarodowym projekcie Sierpiński Carpet Project. Polega on na zbudowaniu przy użyciu kolorowych naklejek gigantycznego fraktala znanego pod nazwą ,,Dywan Sierpińskiego”.

Jego nazwa wywodzi się od nazwiska słynnego polskiego matematyka Wacława Sierpińskiego, który opisał go w 1916 r. Dnia 17 grudnia zainteresowani uczniowie naszej szkoły spotkali się po lekcjach o godz. 15.00. Na początku obejrzeli prezentację, która przybliżyła wszystkim pojęcie fraktala, pokazała piękno fraktali oraz ich obecność w przyrodzie i w codziennym życiu. Następnie poznali konstrukcję Dywanu Sierpińskiego oraz zapoznali się z zadaniem, które wspólnie mieli wykonać. Dzieci pracowały w kilkuosobowych grupach.

64 uczniów naszej szkoły z klas III, IV, V i VI zbudowało 4. iterację dywanu o boku długości 1,62m. Nasz fragment dywanu otrzymał nr 343 i został wysłany do Gliwic do polskiego opiekuna projektu dra inż. Andrzeja Katunina. Dnia 2 kwietnia 2016 r. na Politechnice Śląskiej w Gliwicach podczas obchodów Dnia Sierpińskiego ułożona zostanie 6. iteracja (dywan o boku długości 14,58 m), a 13 maja 2016 r. w Almerii (Hiszpania) z fragmentów przysłanych z całego świata zostanie ułożona 7. iteracja (o boku długości 43,74 m). Każdego, kto chce śledzić dalsze losy naszego fragmentu dywanu i całe przedsięwzięcie, zapraszamy na stronę: http://fraktal.polsl.pl.

Głównym celem przedsięwzięcia jest promocja matematyki poprzez globalne wydarzenie popularnonaukowe. Inne cele projektu to m. in.:
- zapoznanie uczestników z pojęciem fraktala na podstawie klasycznego przykładu, jakim jest Dywan Sierpińskiego,
- zapoznanie uczniów z konstrukcją Dywanu Sierpińskiego opartą na samopodobieństwie,
- rozwój umiejętności manualnych uczestników,
- zachęcenie do wymiany wiedzy i doświadczeń uczestników tego projektu na portalach społecznościowych,
- podkreślenie faktu, że współpraca i pozytywne współzależności są drogą do zbudowania olbrzymiej konstrukcji geometrycznej,
- uczenie takich wartości jak: solidarność, szacunek, równość itp.

Zdjęcia
 


Copyright © 2017 Szkoła Podstawowa nr 2 im. S. Konarskiego w Tarnowie Rights Reserved.