PROGRAM KOŁA TEATRALNEGO – „Dwójeczka”
Szkolne koło teatralne powołane jest do podejmowania różnorodnych działań artystycznych wynikających z potrzeb i zainteresowań jego członków. Działa w ramach zajęć pozalekcyjnych i skupia chętnych uczniów. Uczniowie sami określają swoje potrzeby i możliwości. Główną ideą koła jest zdobywanie wiedzy funkcjonalnej. Uczenie się nastawione jest na rozwijanie umiejętności, przede wszystkim komunikacyjnych i samokształceniowych, aktywności poznawczej, kształtowanie osobowości uczniów. W programie koła teatralnego uwzględnia się realizację celów wychowawczych.
Grupa teatralna – skupia uczniów zgłębiających tajniki gry na scenie (mimika, gest, sposób poruszania się, interpretacja tekstu).
Wszyscy członkowie koła biorą aktywny udział w przygotowaniach spektakli prezentowanych m. in. w szkole. Spotkania koła teatralnego odbywają się na terenie szkoły.
CELE I ZADANIA
Nadrzędnym celem programu jest popularyzacja wśród młodzieży różnorodnych form teatralnych oraz rozwijanie zdolności artystycznych uczniów.
Cele szczegółowe:
1. Wszechstronny rozwój osobowości, ekspresji, wrażliwości i uczuciowości.
2. Przygotowanie uczniów do świadomego uczestnictwa w kulturze i obcowania z prawdziwą sztuką.
3. Rozwijanie wrażliwości estetycznej.
4. Udział w życiu kulturalnym szkoły i środowiska lokalnego.
5. Odkrywanie wartości poprzez identyfikowanie się z bohaterami granych sztuk.
6. Rozwijanie tolerancji wobec poglądów i przekonań innych ludzi.
7. Doskonalenie umiejętności poprawnej wymowy, głośnego czytania oraz recytacji z odpowiednią artykulacją, akcentem, tempem, rytmem i intonacją.
8. Pokonywanie lęku przed wystąpieniem publicznym.
9. Zdobywanie podstawowych wiadomości o dziejach sceny, przeobrażaniu roli aktora i widza w kreowaniu spektaklu.
10. Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
1. Przygotowanie własnych przedstawień na podstawie tekstów klasycznych lub samodzielnie tworzonych scenariuszy.
2. Prezentacje spektakli w szkole.
3. Udział w imprezach kulturalnych.
METODY I TECHNIKI
1. Praca z tekstem.
2. Inscenizacje – przygotowane na podstawie utworów z klasyki literatury oraz na bazie tekstów własnych.
3. Odgrywanie scenek rodzajowych.
4. Ćwiczenia głosowe i dykcyjne.
5. Przygotowanie oprawy muzycznej.
6. Gry dramatyczne i ćwiczenia dramowe, jako wprawki teatralne.
7. Korygowanie samodzielnej interpretacji tekstu lirycznego, epickiego.
PLANOWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
• dysponuje bogatym warsztatem środków wyrazu, prawidłowo je wykorzystuje, umiejętnie radzi sobie z tremą, posiadł odwagę sceniczną;
• rozumie pojęcia związane z teatrem;
• potrafi praktycznie zastosować zdobyte umiejętności.
Opiekun koła: Renata Kucharska
Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa nr 2 im. S. Konarskiego w Tarnowie Rights Reserved.